Digitale-billeder

Digitale-billeder

DIGITAL ART

Digital art billederne er udført på “maleprogrammet”  Adobe Fresco kalder jeg for Digital Art. Det er billeder jeg skaber på min iPad Pro, med en digital pen (Apple Pencil) og som derefter kan trykkes ud på  bomuldspapir.
Adobe Fresco er designet til Apple iPad, udviklet af Adobe primært til digitalt maleri i slutningen af 2019.

DIGITAL ART OG ROBERTO MATTA

Første gang jeg så billeder, som var udført på computer, var i Paris i året 2000 hos den kendte surrealist, nu afdøde, maler Roberto Matta (1911-2002). Matta havde tidligere arbejdet sammen med surrealistgruppen, som blandt andet bestod af kendte kunstnere som René Magritte, Salvador Dalí, André Breton. Under mit besøg hos Matta viste han mig flere billeder, han havde lavet på computer, og som var printet ud på papir. Man kunne sagtens genkende hans motivverden og farvevalg i disse tryk. Matta syntes selv, at det var meget interessant, nyt og sjovt, han var dengang nær de halvfems.

Jeg må tilstå, at jeg på det tidspunkt var forarget og lidt rystet over, at denne store maler lavede noget på sådan et ”lavt plan”. Jeg var jo opdraget til at arbejde med de ædle litografiske teknikker, hvor man maler på sten eller film, og trykket bliver lavet på et værksted af en professionel trykker.

Da jeg var ung, havde jeg set en stor grafikudstilling af Matta i Silkeborg udført i de traditionelle grafiske teknikker. Under mit besøg hos Matta fortalte han mig, han i sin tid havde byttet al denne grafik med Asger Jorn, som derefter havde givet samlingen til museet i Silkeborg. Det var en udstilling med grafik udført i de traditionnelle teknikker, og den gjorde et dybt indtryk på mig. Da jeg så udstillingen af Mattas grafik, var jeg kun 22 år, og ville aldrig have gættet på at Matta, mange år senere, skulle inspirere mig til at lave Digital Art. Besøget hos Matta skulle vise sig at blive en inspiration, som jeg nu har arbejdet jævnligt med i de sidste 22 år. 

Digitale-billeder
SNETIGEREN HAR VÆRET UDE I NAT

MINE DIGITAL BILLEDER

Vores første computer kom ind i huset for mere end 20 år siden, og ved samme lejlighed fik jeg, i julegave, en tegneplade med tilhørende pen og et mindre malerprogram. Jeg havde nok fortalt begejstret om mit møde med Matta og hans digitale tegninger, men I forbifarten fik jeg vist desværre slået et lille skår i familiens julestemning, da jeg lillejuleaften kom til at sige, at en sådan tegneplade ønskede jeg mig i hvert fald ikke, for jeg gad helt sikkert ikke at lave kunst på computeren – Helt uvidende om, hvad der kom til at ligge under juletræet næste dag.
Jeg kom dog til at ændre min opfattelse af forholdet mellem kunst og computere. Pladen og programmet var en smule primitive i forhold til det jeg har nu, men det var starten, og det varede ikke længe før jeg kunne fornemme hvilke muligheder, der var i det nye medie.

02. WHITE TIGER LAUGHING OUT LOUD

DIGITAL PEN

Pennen jeg bruger i programmet Fresco til at male/tegne med på min iPad Pro skærm, er et uhyre følsomt instrument, som reagerer på håndens mindste bevægelse. Stregen ændres efter hvor hårdt man trykker pennen ind på skærmen og efter pennens hældning. På den måde kommer tegningen meget tæt på en blyantstegning eller en pennetegning på papir. Det samme gælder for programmets mange pensler, som reagerer på samme måde som en almindelig pensel på lærred.

Digitale-billeder
TIGERMÅNE

DIGITAL ART TEKNIK

Processen er mindre lineær i Digital art end i maleriet: Man kan tegne og viske ud i en uendelighed, lave stregen i den tykkelse, der passer til motivet, og vælge et utal af forskellige typer blyanter, penne, pensler osv. til at tegne/male med. Selvfølgelig er fremstillingen af computer art begrænset af mediet. Den lille skærm og billedets virtualitet kan ikke give det nærvær, et fysisk objekt har. Under arbejdet kan man gemme forskellige stadier af de resultater, der opnås, efterhånden som billedet skrider frem. På den måde kan man søge tilbage i tidligere stadier og bruge disse, hvis man skulle komme på vildspor.

Jeg arbejder altid med mange lag: Jeg lægger en ny tegning, for eksempel en pennetegning, oven på den første. Når man gør det sidste lag gennemsigtigt, kan begge tegninger ses samtidig. De danner tilsammen en tredje tegning. Man kan tilføje nye planer ovenpå tegningen, ligeså mange det skal være, og male på disse planer med hver sin farve, indtil billedet har fået det udtryk, man synes er rigtigt. Ved denne proces kan man manipulere hver enkelt plan ved at indsætte fotos, andre tegninger, ændre de indsatte billeders størrelse eller perspektiv. Man kan spejlvende dem, ændre farverne og gøre planerne mere eller mindre transparente…

Digitale-billeder, hvid tiger
HYPNOTISK HVID TIGER

PIGMENT PRINT

De bedste Digitale Art billeder trykker jeg i et enkelt eksemplar, med pigmenteret blæk, som indeholder små pigmentpartikler, der er meget mere lysægte end almindelig ikke pigmenteret blæk, hvilket giver en optimal billedegengivelse og stor lysægthed.
Til selve trykket bruger jeg et eksklusiv stykke bomuldspapir, “Fine art cotton smooth naturel”.
Og det færdige tryk adskiller sig ikke fra det man ser på skærmen.

.

DIGITAL ART

13 SNOW TIGERS på papir. Papirstørrelse: 42×60 cm. Oplaget er på 10 tryk af hver. Nummereret og signeret

53610789 – uffechristoffersen@mac.com – www.uffe-christoffersen.com

Se TIGRE OG DRAGER som Digital Art HER
Se DE DANSENDE TIGRE som Digital Art HER

Digital art, Pigment print, Digitale billeder I billedkunst.
KÆRLIGHED
GROWLING TIGER
FORELSKELSE
Digital art, Pigment print, Digitale billeder I billedkunst.
WHITE PINK TIGER
LIGHT BLUE TIGER
Digital art, Pigment print, Digitale billeder I billedkunst.
BLACK TIGER
Digital art, Pigment print, Digitale billeder I billedkunst.
ICE TIGER BLUES
Digital art, Pigment print, Digitale billeder I billedkunst.
KOMEDIE OG TRAGEDIE

13 SNOW TIGERS på papir. Papirstørrelse: 42×60 cm. Oplaget er på 10 tryk af hver. Nummereret og signeret

53610789 – uffechristoffersen@mac.com – www.uffe-christoffersen.com

PIGMENT PRINT

De bedste Digitale Art billeder trykker jeg i et enkelt eksemplar, med pigmenteret blæk, som indeholder små pigmentpartikler, der er meget mere lysægte end almindelig ikke pigmenteret blæk, hvilket giver en optimal billedegengivelse og stor lysægthed.
Til selve trykket bruger jeg et eksklusiv stykke bomuldspapir, “Fine art cotton smooth naturel”.
Og det færdige tryk adskiller sig ikke fra det man ser på skærmen.